Czy wiesz, jak bardzo różni się odbiór tekstu na
papierze od tego, który widzimy na ekranie naszych monitorów? Sprawdź, z
czego wynikają najistotniejsze różnice.
Jedną z podstawowych różnic jest
niska jakość wyświetlanego tekstu na ekranie monitora. Sprawia to, że
mamy z czytaniem więcej problemów. Czytamy nawet o 25% wolniej!
Czytelnik podświadomie „skanuje” jedynie tekst, ślizgając się po nim
wzrokiem, w żadnym wypadku nie zadając sobie trudu czytania. To jednak
nie wszystko! Monitorując ruch gałki ocznej setek badanych internautów
dowiedziono, że widząc witrynę, nasz wzrok skupia się na górnym lewym
rogu monitora, czytając wnikliwiej to, co się tam znajduje. Im niżej,
tym mniej interesuje nas zawartość strony. To właśnie powód, dlaczego
newsy informacyjne tworzone są w strukturze: tytuł - lead (pierwszy
akapit, najczęściej pogrubiony)- tekst właściwy. Lead – podając skrótowo
informacje zawarte w pozostałej części tekstu ma zachęcić czytelnika do
dalszej lektury.
Równie istotną sprawą jest szerokość czytanego
tekstu. Jeśli linijka tekstu ciągnie się właściwie od lewego do prawego
brzegu ekranu, a my zmuszeni jesteśmy pokonywać dodatkowo tę samą drogę
powrotną wzrokiem – to jeden z pierwszych powodów, dla którego z ulgą
opuścimy witrynę.
Czytelniku - nie odchodź!
Łatwość, z jaką internetowy czytelnik może zamknąć
okno przeglądanej strony internetowej, spędza sen z powiek każdemu
administratorowi. To, co widzimy zaraz po wejściu na wybraną witrynę,
nazywamy linią zanurzenia. To, co znajduje się pod nią, będzie wymagało
od nas przewijania strony w dół. Badania dowodzą, że każdy z nas
zatrzymuje się średnio na kilka sekund na wybranej witrynie i często nie
zadaje sobie trudu, aby sprawdzić, co jest na dole strony. Wynik ten
motywuje właścicieli sklepów internetowych oraz portali, aby jeszcze
wnikliwiej przyjrzeli się zawartości swoich stron oraz konfiguracji
poszczególnych informacji.
To tylko niektóre z zagadnień, z jakimi zetknie się copywriter
rozpoczynając swoją pracę. Dokładna analiza większości z nich pozwoli
uniknąć błędów i skutecznie zatrzymać internetowego wędrowca na naszej
stronie internetowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz